2012. december 19., szerda

Beatrix Potter élete

Richard Maltby Jr.:
Beatrix Potter élete
Megmondom őszintén, néhány hónappal ezelőttig fogalmam sem volt róla, hogy ki is az a Beatrix Potter. A rukkolát böngészve találtam rá néhány hihetetlenül aranyos mesekönyvre, és később az írónőről szóló életrajzi könyvre is. Ráadásul mióta a könyv értékeléseit olvastam, tűkön ülve vártam, hogy egyszer az enyém legyen.

Nemrég egy karácsonyi könyvcserebere során ezt a könyvet kaptam ajándékba, és alig vártam, hogy elkezdhessem. Tegnap késő este láttam neki, és meg sem álltam, amíg hajnalban be nem fejeztem. Először féltem, hogy az életrajzi könyv túlságosan száraz, tényszerű lesz, de pozitívan csalódtam. Ilyen csodálatos, varázslatos, megható és szomorú történettel még nem nagyon volt dolgom.


Beatrix Potter 1866-ban született Nagy-Britanniában. Nagy- és dédszülei kemény munkájának hála Beatrix már egy rendkívül gazdag családba született. Szülei már nem felmenőik munkáját vitték tovább, édesapja törvényszéki képviselő és hobbi-fotós volt, édesanyja pedig csak a háztartással foglalkozott, és időnként partikat adott. A két gyerek imádta az állatokat, otthon is sokat tartottak; nyulak, egerek, békák éltek a házban és a ház körül. Beatrix művészi vénája hamar kibontakozott; már gyerekkorában is egyfolytában állatfigurákat rajzolt és festett, majd történeteket írt róluk.

Édesanyja igyekezett leszoktatni lányát arról a szokásáról, hogy beszélgessen a rajzaival, de mivel Beatrix ismerőseiről mintázta az állatfigurákat, nem tartotta különösnek, hogy alkalomadtán társalogjon is velük. Öccse, Bertram élt-halt a történetekért, mindig áhítattal hallgatta, ahogy nővére percek alatt mesét faragott bármiről, ami eszébe jutott.

Beatrix édesanyja elszántan próbálkozott, hogy lányát "jól" adja férjhez, de minden próbálkozása kudarcba fulladt, Beatrix már jócskán 30 fölött volt, és úgy tűnt, már sosem megy férjhez. Egy napon egy kedves ismerős unszolására Beatrix bevitte rajzait és kéziratait a Warne fivérek kiadójába, akik először nem nagyon lelkesedtek, később viszont úgy döntöttek, kiadják Beatrix első könyvét. A legkisebb Warne fivér, Norman foglalkozott a kiadással kapcsolatos teendőkkel, és 1902-ben megjelent a Nyúl Péter első kiadása, amit hamarosan elkapkodtak. Beatrix és Norman újabb könyvek kiadásán kezdtek dolgozni, és az idő előrehaladtával szép lassan közelebb kerültek egymáshoz.

Amikor Norman megkérte Beatrix kezét, a lány szülei legnagyobb bánatára igent mondott. Az ő szemükben nem sok alantasabb dolog volt annál, hogy lányuk egy kereskedő felesége legyen... akkor inkább maradjon hajadon. Azt hiszem, mindenki úgy gondolja, hogy Beatrix 35 éves korára megérdemelné, hogy ilyen szép fordulatot vegyen az élete, azonban a sors más utat jelölt ki számára, és hamarosan egy borzasztó tragédia rázta meg a lány életét, mégpedig egy olyan tragédia, mely után Beatrix a Nyúlkarácsony című, még ki nem adott könyve kéziratának megsemmisítése mellett döntött, az évek alatt befolyt jogdíjakból megvásárolt egy farmot, és a nagyvilágtól elzárt vidékre költözött.

Beatrix életéről film is készült, Renée Zellweger és Ewan McGregor főszereplésével.


Kiadó: General Press
Kiadás éve: 2006
Eredeti címe: Miss Potter (2006)
Forrás: ajándék
Oldalszám: 235

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése