2012. december 30., vasárnap

Egy kutya négy élete

W. Bruce Cameron:
Egy kutya négy élete
Először átsiklottam a könyv fölött, amikor megláttam a bolt polcán... szeretem az állatokat, de az állatos könyvekért nem vagyok nagyon oda, az esetek nagy többségében gyerekeknek valók, felnőttként már nem annyira élvezhetőek. Végül mégis elolvastam a fülszöveget, és ez, valamint a "Felnőtteknek ajánljuk!" felirat felkeltette az érdeklődésemet, hiszen nem találkoztam még felnőtteknek szóló állatos történettel. Talán ez tényleg valami más, mint az eddigiek? Végül úgy döntöttem, hazahozom a könyvet, és már az első 30-40 oldal után tudtam, hogy nem bánom meg.


A könyvben egy kutya életét, jobban mondva négy életét követhetjük nyomon. A kutya teljesen úgy viselkedik, ahogyan a való életben kell, szóval nem kell félni, hogy beszélő állatokkal és képtelen történetekkel találkozunk majd. Az eseményeket a kutya szemszögéből láthatjuk, ezért a könyvben nincs sok párbeszéd, mégis olvasmányos, pörgős a cselekmény, csak úgy visz magával a történet!

A könyv elején főhősünk kóbor korcs kutyaként látja meg a napvilágot, majd anyjával és két testvérével hamarosan egy kutyatelepre kerül, ahol a Tóbi nevet kapja. Tóbi élete fájdalmasan rövid, de már ekkor érezzük, hogy kezd a szívünkhöz nőni a kis vakarcs!

Halála után Tóbi új testbe kerül, ismét kiskutya lett belőle, de ezúttal egy kutyatenyésztőnél ébred, fajtatiszta golden retrieverként. A gyönyörű kiskutya kalandos út után végül egy család szeretett kedvencévé válik, és Bailey névre hallgatva hosszú élete során végig árgus szemekkel őrzi kis gazdáját, Ethant.

Bailey elképzelni sem tudja, milyen szebb feladat várhatna rá egy fiú hű szereteténél, ezért nagyon meglepődik, amikor a sors egy harmadik életbe vezényli, ezúttal német juhászkutyaként újjászületve. Ekkor már Ellie-ként töpreng tovább azon, mi lehet élete fő célja, miközben éveit számos feladatának végrehajtásával tölti.

Negyedik élete mély depresszióval kezdődik, szegény kutya belefárad abba, hogy választ találjon az élet értelmére, ráadásul új gazdáitól nemhogy szeretetet vagy törődést, de még ételt sem nagyon kap. Sanyarú sorsába beletörődve éldegél tovább, amikor is egy napon élete jelentős fordulatot vesz. Egy csapásra világossá válik élete értelme, és az is, hogy miért volt szükség négy élet végigélésére: Cimbi ráébred, hogy mindhárom előző életében tanult valamit, amit végül egybegyúrva hasznosítania kell!

Szívszorító, de egyben szívmelengető történet ez, megindít és elgondolkodtat. Ha rajtam múlna, kötelező olvasmánnyá tenném mindenki számára, aki nem képes átérezni az ember és kutya kapcsolatának lényegét. Állatbarátoknak is szívből ajánlom a könyvet: ti ugyan értitek és átérzitek mindazt, amit a könyv leír, de garantálom, hogy ilyen szemszögből még sosem láttátok a világot!

Némi negatívum a magyar kiadással kapcsolatban: szerintem méltánytalanul semmitmondó a könyv címe... sem az eredetit nem adja vissza, se nem egyedi. A borító ugyanez a kategória, aki ezt tervezte, még csak véletlenül sem olvasta a könyvet, mert egyrészt nem ártott volna, ha a kutyák olyan fajták, mint amelyekről a könyvben szó van, másrészt ez az egész egy gyerekkönyv látszatát kelti. Márpedig nem örülnék, ha egy-két 70 éves nagyi ezzel állítana be az unokája tizedik születésnapjára, mert abszolút nem gyerekkönyvről van szó. Leginkább amiatt vagyok mérges, hogy bár nem cím vagy borító alapján szoktam könyvet választani, ennek a könyvnek olyan megtévesztő gyerekkönyv-kinézete van, hogy majdnem elmentem mellette... remélem, végül mások is visszafordulnak majd érte, amint rájönnek, hogy ez a könyv nekik szól, nem kisiskolásoknak!

Ha már így belemerültem, azon is puffogok egy sort, hogy a fülszövegen Béni névvel illetik a kutyát, holott ez a könyvben elő sem fordul... nyilván félreértette valaki a Bailey nevet, és - hogy stílusos legyek - a kutya sem nézte át a fülszöveget nyomtatás előtt.

Maga a történet csillagos ötös, de a magyar kiadó borítótervezőjét most az egyszer nagyon nem szívlelem, főleg, mert az eredeti borító tökéletes, egész nyugodtan követhették volna a stílusát! :S



Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadás éve: 2012
Eredeti címe: A Dog's Purpose (2010)
Forrás: kölcsönzött (Első Könyvsiker Kölcsönző)
Oldalszám: 352

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése